1) V správe Výboru pre obranu a bezpečnosť NR SR za I. polrok 2011, ktorá sa týka dodržiavania zákona č. 166/2003 Z.z. o ochrane súkromia pred neoprávnených používaním ITP (informačno-technických prostriedkov) sa konštatuje, že VOS žiadalo sudcu o súhlas s nasadením ITP 67.krát, pričom len v 9 prípadoch im nebolo vyhovené. Vo všetkých 58 prípadoch sa konštatuje, že bol dosiahnutý zákonom určený účel a cieľ (t.j. bolo dosiahnuté potvrdenie alebo vyvrátenie dôvodu, pre ktorý bol odposluch nasadený).
Záver k používaniu ITP vo vojenskom spravodajstve je nasledovný :
„Na základe dosiahnutých reálnych výsledkov je možné konštatovať, že celý mechanizmus prípravy, realizácie, vyhodnocovania a využitia výsledkov dosiahnutých nasadením ITP v podmienkach Vojenského obranného spravodajstva, ako aj Vojenskej spravodajskej služby prebiehal striktne v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 166/2003 Z. z. o ochrane pred odpočúvaním ako aj zákona č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve. Odrazom tejto skutočnosti je fakt, že oprávnený sudca v žiadnom z požadovaných prípadov nasadenia ITP nekonštatoval jeho nezákonné použitie."
Analogické zistenia sú aj v správe Výboru pre obranu a bezpečnosť NR SR za rok 2010.
Link na správy za roky 2010 aj 2011 je tu. V menu treba kliknúť na možnosť - "Iný typ dokumentu".
2) V zmysle zákona č. 198/1994 Z.z. podľa § 5 členovia kontrolného orgánu Vojenského spravodajstva (Výbor NR SR pre kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva) môžu vstupovať v sprievode príslušníka Vojenského spravodajstva do jej objektov a zariadení. Zároveň podľa ods. 3 minister má povinnosť kontrolnému orgánu predkladať
a) Štatút Vojenského spravodajstva
b) Podklady potrebné na kontrolu čerpania limitu Vojenského spravodajstva z rozpočtu MO
c) Interné predpisy upravujúce
1. Zameranie a organizáciu Vojenského spravodajstva
2. Podmienky na používanie osobitných prostriedkov
3. Druhy a spôsoby vedenia evidencií,
d) Správu o činnosti Vojenského spravodajstva a o jeho výsledkoch.
Zo zákona jednoznačne vyplýva, že Výbor NR SR na kontrolu Vojenského spravodajstva má právo len na štatút Vojenského spravodajstva a interné predpisy, upravujúce určité oblasti jej činnosti. Nemá však právo žiadať od ministra podklady (spisy), ktoré sú vedené v jednotlivých operatívne rozpracovaných veciach či živých alebo už skončených, do týchto nahliadať, robiť si z nich výpisky a určite aj tieto hodnotiť, najmä ich dôkaznú situáciu a zákonnosť postupu spravodajských dôstojníkov a sudcov. Rovnako tak nemá právo výbor ako celok, ale aj jeho členovia, zverejňovať niektoré fakty zistené z týchto spisov.
Zjednodušene povedané : Kontrole Vojenského spravodajstva sa majú právo venovať dva výbory:
Prvý - Výbor pre obranu a bezpečnosť môže kontrolovať výlučne nasadenie ITP prostriedkov v zmysle bodu 1.
Druhý - Výbor pre kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva môže vykonávať zasa výlučne činnosti a oboznamovať sa výlučne s dokumentmi, uvedenými v bode 2.
Doterajším postupom došlo k porušeniu zákona 198/1994 a aj zákona o utajovaných skutočnostiach č.215/2004 nasledovne :
Poverený minister obrany - Iveta Radičová - porušila zákon tým, že poskytla vyššie uvedené spisy členom Výboru pre obranu a bezpečnosť. Ďalej tým, že poskytla členom Výboru pre obranu a bezpečnosť zoznam osôb, voči ktorým VOS použila ITP.
Predseda Výboru pre obranu a bezpečnosť a jednotliví členovia porušili zákon 198/1994 tým, že nahliadali do spisových podkladov, robili si z nich výpisky, žiadali a zoznamovali sa so zoznamami, ktoré boli spracované VOS na základe ich žiadosti o používaní ITP.
Zároveň členovia Výboru pre obranu a bezpečnosť porušili zákon 198/1994 tým, že sa oboznámili so systémami, postupmi, smernicami, softwarovým zabezpečením atď, t.j. celkovým chodom VOS. Čiže s činnosťami, ktoré s nasadením ITP nemajú nič spoločné. Samozrejme, porušenie zákona ide aj na vrub Ivety Radičovej, poverenej vedením ministerstva obrany, ktorá im toto oboznámenie umožnila.
Záverom :
Politický komplot presluhujúcich politikov, pôvodne naplánovaný na urýchlené, možno jeden-dva dni trvajúce odstránenie nepohodlného ministra obrany, bojujúceho proti korupcii, sa jeho aktérom úplne vymkol z rúk. Nepredpokladali totiž, že sa budem tak aktívne brániť a že mi pri tomto nerovnom boji navyše pomôže aj množstvo ďalších ľudí, disponujúcich závažnými informáciami. Z toho dôvodu tento útok potom logicky nadobudol tak nevídané rozmery, že jeho iniciátori už nemohli cúvnuť, nebola z ich strany už žiadna cesta späť.
Prišlo na moje slová. Upozorňoval som na to, že sa to stane. Doslova pár hodín po kontrole Výboru pre obranu a bezpečnosť sa začala u novinárov objavovať jedna utajovaná informácia za druhou, niektorí poslanci sa dokonca k poskytnutiu týchto informácii verejne prihlásili. Dnes nie je podstatné, že od potrestania ich pravdepodobne zachráni poslanecká imunita, zrejme s tým vedomím zákon aj porušujú.
Podstatné a zároveň tragické na celej situácii je to, že VOS bolo týmto doslova dorazené, položené na kolená.
Za túto likvidáciu Vojenského obranného spravodajstva v priamom prenose je plne zodpovedná Iveta Radičová, ktorá je v súčasnosti poverená vedením ministerstva obrany a poslanci NR SR, členovia Výboru pre obranu a bezpečnosť.
Je príznačné, že najaktívnejší v celej tejto nechutnej záležitosti sú práve poslanci SDKÚ a Smeru. SDKÚ sa potrebuje zbaviť konkurencie SaS a práve za pôsobenia ministrov oboch týchto politických strán sa MO tunelovalo.
Na záver uvediem jeden mail, ktorý som v týchto dňoch dostal od dlhoročného dôstojníka VOS :
"Je to katastrofa, je to šialené. Čo si asi teraz myslia tí ľudia, ktorých úsilie bolo zničené. VOS sme budovali 18 rokov. Ja osobne som tam odovzdal 16,5 roka svojho života a som na to hrdý. Teraz mi je nanič a je mi to veľmi ľúto..."
Doplnené dňa 15.12.2011(16:50):
Na základe upozornenia redakcie Sme uvádzam, že námet pre niektoré zdôvodnenia v tomto blogu som čerpal z diskusných príspevkov pána Jozefa Šáteka a následnej konzultácie s ním. Rovnako som predmetný problém konzultoval s ďalšími dvoma právnikmi, z toho jedným ústavným.