reklama

Keď prehovorí inteligencia gumeného člna

Svojho času som sa na internete na českých stránkach dočítal, že beží vtipná hra : „Sulíku, nezlob". Milé. Na Slovensku sa rozbehla rozbehla úplne iná, oveľa zaujímavejšia hra : „Svet naruby". Bývalý minister obrany za Smer Jaroslav Baška, človek, ktorý by si zaslúžil, aby mu všetci vojaci napľuli medzi oči a verejnosť ním opovrhovala, za to ako umožnil rezort vydrancovať a za to, že počas jeho pôsobenia bol rezort doslova rabovaný, dnes vystupuje ako slušný a médiami akceptovaný politik. A Robert Kaliňák Baškovi na tlačovke s demagogickým osočovaním a bohapustými klamstvami vždy pomôže, keď má odpovedať novinárovi na otázku, ktorej odpoveď nemá vopred napísanú na papieri. Nie nadarmo sa hovorilo, že skutočným šéfom ministerstva obrany za Fica bol Kaliňák. A ja sa musím brániť. V poriadku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (140)

Predvolebná kampaň je v plnom prúde, politické hry a lacné kydanie špiny tiež. Najprv redakciám pošepkali „kauzu" nákladné autá, teraz „kauzu" sanitky, obstarené napriamo, bez verejnej súťaže a s podozrením na netransparentný obchod. Čím sme sa to ale v skutočnosti na rezorte previnili? Verejnosti je známa informácia, že na rok 2011 sa mi podarilo nad rámec dohodnutého rozpočtu získať navyše 20 miliónov eur na zabezpečenie krízovej techniky. Tieto peniaze boli účelovo viazané.

Obstarávanie špeciálnej vojenskej techniky sa neriadi zákonom o verejnom obstarávaní. Znamená to, že sa môže nakupovať aj priamo, samozrejme, na základe vysoko odbornej špecifikácie, v tomto prípade na základe stanoviska a požiadavky Ozbrojených síl SR a výsledkov vojskových skúšok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nikdy som netvrdil, že sa na MO bude vyhlasovať súťaž na každý vojenský materiál tak, ako to tvrdí Baška. Moje vyjadrenie krátko po nástupe do funkcie sa týkalo jeho klamstva pri škandalóznom nákupe niekoľkokrát predražených gumených člnov bez motorov, ktoré sa dali kúpiť bežne na internete. Účelovo ich ako minister vyhlásil za vojenský materiál a obišiel obstarávanie. To isté spravil pri počítačoch a pri obrovskom množstve ďalších nákupov. Tvrdil, že na vojenský materiál sa nikdy súťaž nerobí. 

Vtedy som povedal, že to nie je pravda, že aj vojenský materiál je možné za určitých okolností súťažiť a ak to bude možné a účelné, my spravíme súťaž aj na vojenský materiál. A tak to aj v rezorte robíme. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre zaujímavosť, v pondelok budeme otvárať obálky. Spravili sme súťaž. Na MOTORY do „Baškových" gumených člnov. Zhodou okolností sme sa pokúsili spraviť súťaž aj na vojenské sanitky. Na konci roka 2010. Kto má záujem, túto skutočnosť si ľahko overí. Do súťaže sa nikto neprihlásil.

Do septembra 2011 sme čakali na výsledky súťaže na nákup pracovných zemných strojov. Kupovali sme ich cez verejnú súťaž. Táto technika sa používa na odstraňovanie zavalených ciest, nečistôt a podobne. Jeden zo strojov nám nikto nevedel dodať a na nákupe ostatných vecí sme ešte niečo ušetrili. Rozhodovali sme sa, čo ďalej. Novú súťaž na nejakú techniku už nebolo možné vyhlásiť - trvá 4 až 6 mesiacov. Na vrátenie peňazí do štátneho rozpočtu sme nepomysleli, lebo vojaci majú techniku v katastrofálnom stave a na jej obnovu by potrebovali niekoľko miliárd eur a nie miliónov. To konštatuje aj analytická fáza strategického hodnotenia obrany, ktorú odborníci na rezorte spracovali. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozhodli sme sa, že nakúpime 3 sanitky z požadovaného počtu 130 kusov.

Ozbrojené sily už majú zavedené vo výzbroji vozidlá Mercedes rôznych typov a sú s nimi spokojné (samozrejme s prihliadnutím na vek). Ministerstvo obrany preto aj na základe skúsenosti s neúspešnou súťažou z roku 2010 oslovilo výrobcu vozidla Mercedes Benz 280/300 CDI - sanita. Spoločnosť nám predstavila svojho výhradného zástupcu pre túto oblasť a s ním sme uzatvorili zmluvu. 

Som presvedčený, že sme urobili všetko pre to, aby cena bola čo najnižšia. Sanitky sú vhodné do náročného terénu a raneným v nich vieme poskytnúť špičkovú prednemocničnú zdravotnú starostlivosť. Ceny teda v žiadnom prípade nie sú porovnateľné s bežnými terénnymi autami bez zdravotníckej výbavy. A naopak nie sú ani porovnateľné s civilnými sanitkami, ktoré nie sú vhodné do náročného terénu a nedisponujú ani špeciálnymi vojenskými prístrojmi. Rezort obrany rokoval s výrobcom aj jeho zástupcom o každej jednej položke nadstavby sanitky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sanitková technika u nás bola za zenitom už v minulom storočí a momentálne pripomína skôr technické múzeum. 75 percent vojenských sanitiek vyrobili v rokoch 1966-1985. Keď bol hlavný vojenský lekár v roku 2003 na operácii v Iraku, americkí vojaci stáli v rade, len aby si ho mohli odfotiť so sanitkou ÚAZ. Už vtedy patrili skôr do šrotu, ako do terénu. Na nové nikdy neboli peniaze, hoci ich sľubovali všetci moji predchodcovia. Teda aj tí, ktorí teraz na nás ukazujú prstom a ktorí v minulosti napríklad napriamo nakúpili miesto požadovaných cca 200 kusov prístrojov nočného videnia cca 2.000 kusov. V hodnote viac ako 13 miliónov eur. Teraz sa váľajú v sklade. Tento nákup bol uskutočnený práve v čase, keď rezort viedol Jaroslav Baška.

Ozbrojené sily SR akútne potrebujú nové sanitky. Dlhodobé zanedbávanie tejto oblasti je hazard so zdravím a životmi vojakov aj obyvateľov Slovenska. Nové terénne sanitky sa budú používať pri živelných pohromách, katastrofách a vedia sa dostať do terénu, kde sa bežné typy sanitiek v žiadnom prípade nedostanú.

Mimochodom, dal som spracovať sumár nákupov vojenského materiálu priamym zadaním. Porovnával som 16 mesiacov po nástupe Bašku a 16 mesiacov po mojom nástupe, a to bez zákaziek našim opravárenským podnikom. Porovnávali sa teda len objednávky pre cudzie firmy.

Smerák Jaroslav Baška obstaral priamo bez súťaže materiál za cca 113 miliónov eur, ja za 18,5 milióna eur.

Bašku ospravedlňuje len jeho vlastná bezvýznamnosť. A tento článok som rozhodne nenapísal preto, aby som mu zvýšil vážnosť, inteligencii gumeného člna sa to ani moc nedá. Napísal som ho z úcty ku priaznivcom nielen strany SaS, ale aj všetkým ľuďom, ktorí mi dlhodobo či tu na blogu, na mail alebo aj osobne vyslovujú svoju podporu. Veľmi si to vážim. Ubezpečujem Vás všetkých, že ja nesklamem. Zároveň však ale musím konštatovať, že mám informácie, že nákladné auta, či sanitky sú len slabý začiatok. Predpolie masívnych špinavých a oveľa závažnejších útokov, ktoré budú v najbližšej budúcnosti pokračovať priamo na moju osobu. Moc som šliapol niektorým ľuďom na otlaky - a nielen tým "červeným". Blog k týmto informáciám zverejním čoskoro. 

Ľubomír Galko

Ľubomír Galko

Bloger 
  • Počet článkov:  177
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Exminister obrany a bývalý poslanec NR SR. Mojim tvrdým bojom proti korupcii som sa stal vážnym problémom a nepriateľom pre mnoho nečestných ľudí, vrátane politikov, naprieč celého politického spektra, ktorí sa snažili parazitovať na systéme. Nikdy mi nešlo o koryto, ale pokiaľ bude možnosť, budem stále ťať do živého a odkrývať zlodejiny. Pretože si myslím, že to stále má zmysel. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu